Poradnik: Hyundai i30 II generacji (od 2012)
W ostatnio publikowanych katalogach aut używanych Auto Świata Hyundai i30 drugiej generacji (GD) określony jest jako jedno z najbardziej polecanych aut kompaktowych. Rzeczywiście, wydaje się, że auto jest pod każdym niemalże względem lepsze od poprzednika.
Hyundai i30 nieco urósł na długość i szerokość, jednak w sumie oferuje podobną ilość przestrzeni dla pasażerów, co pierwsza generacja. Większy o 10% jest za to bagażnik, który osiągnął w hatchbacku przyzwoitą pojemność 378 l, ale jeszcze większy postęp odnotowano w wersji kombi (528 l, a poprzednik miał tylko 415 l). Ilość miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu jest jak najbardziej wystarczająca jak na kompakt, podkreślić należy wygodne fotele.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana znacznie bardziej nowocześnie, ale jej obsługa nie jest już taka prosta jak w pierwszej generacji i30. To chyba jedyny aspekt, w którym nowszy i30 ustępuje starszemu. Nie można jednak stwierdzić, że trudno się ją obsługuje na konkurentów – po prostu z biegiem lat doszły nowe funkcje. Zegary są czytelne i ładnie wykonane, przyciski klimatyzacji duże i sympatyczne w dotyku, nieco gorzej prezentują się dużo połacie plastiku w górnej części deski rozdzielczej.
Silniki
1.4 16v 99-100 KM
Najsłabsza wersja, dość bezpieczny zakup, ale ma problemy z systemem zmiennych faz rozrządu i stukającymi tłokami. Przypadki rozciągnięcia się łańcucha występują rzadziej niż w poprzedniku.
1.6 MPI 120 KM
Polecana bezpieczna wersja, nadaje się do zasilania gazem. Silnik starej szkoły.
1.6 GDI 135 KM
Bardziej ryzykowany od poprzedniego, wyposażony we wtrysk bezpośredni. W początkach produkcji wpadki jakościowe z panewkami.
1.6 turbo 186 KM
Silnik stosowane w sportowych wersjach.
1.4 CRDi 90 KM
Diesel bez koła dwumasowego, ale z pewnymi problemami i z umiarkowaną dynamiką.
1.6 CRDI 110-136 KM
Najbardziej polecany diesel do Hyundaia i30. Ekonomiczny. Spalanie w mieście w granicach 6,5-7 l/100 km. Brak koła dwumasowego (w słabszych wersjach) znacząco obniża koszty eksploatacji, a moc mamy już przyzwoitą. Trzeba pilnować okresowego czyszczenia sitka w zbiorniku paliwa.
Wersję 1.6 o mocy 110 KM przygotowywaliśmy w 2024 r. do sprzedaży. Auto naprawdę sympatycznie jeździło przy niewysokim spalaniu. Na trasie minimalnie zeszliśmy do 3,6 l/100 km. Średnie spalanie na autostradzie to wydatek ok. 5 l/100 km, natomiast w mieście w zależności od warunków od 6,5 do 7 l/100 km – czyli naprawdę nieźle. Za średnie spalanie możemy przyjąć wartość 5 l/100 km.
Podwozie
Auto prowadzi się wyraźnie lepiej niż poprzednika. Wiele egzemplarzy ma na pokładzie układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania, którą można wybierać ręcznie spośród trybów: comfort, normal i sport. Tryb sportowy ma bardziej bezpośrednie przełożenie i nadaje się na trasę. Tryb comfort ułatwia jazdę po mieście, można bardzo łatwo kręcić kierownicą. Wydaje się, że na trybie normal wspomaganie na autostradzie jest zbyt silne i nie czuć dobrze co się dzieje z kołami. Zawieszenie o układzie wielowahaczowym z tyłu, daje duże możliwości, jest lepiej ustawione niż w poprzedniku i przyjemne na zakrętach. Niezłe hamulce i świetna praca skrzyni biegów (manualna).
Problemy/usterki
Jest to auto o stosunkowo małej liczbie potencjalnych usterek. Zabezpieczenie korozyjne jest o niebo lepsze niż w pierwszej generacji Hyundaia i30. Nadwozie powinno być wolne od korozji, natomiast na podwoziu może pojawiać się ona w pojedynczych miejscach. Typowe są pewne problemy elektryczne, jak przepalające się żarówki w desce rozdzielczej, szwankujące czujniki ciśnienia w kołach, awarie ledowych świateł do jazdy dziennej, awarie multimediów. Podobnie jak w poprzedniku umiarkowanie trwałe i lubiące korodować są hamulce oraz łożyska.
W naszym Hyundaiu i30 z 2015 r. doszło do awarii czujników ciśnienia w kołach oraz usterce uległ skraplacz klimatyzacji. Ponadto auto nie hamowało na jedno tylne koło, co doprowadziło do korozji tarczy hamulcowej. Wszystkie te usterki usunęliśmy w ramach serwisu przedsprzedażowego.
Zalecenia pozakupowe
- Kontrola stanu podwozia pod kątem korozji i najlepiej jego zabezpieczenie
- Wymiana oleju i filtrów najdalej co 15 tys. km.
- W dieslach czyszczenie sitka w zbiorniku paliwa co drugą wymianę oleju
- W benzyniakach weryfikacja stanu łańcucha rozrządu
- Nie zostawianie samochodu na ręcznym hamulcu na dłużej niż 1 dzień
Nasze egzemplarze
2014/15 r. Hyundai i30 1.6 CRDI. Wyjątkowo ładny egzemplarz w pierwszym lakierze z niedużym przebiegiem jak na diesla.