Hyundai i30

Poradnik: Hyundai i30 II generacji (od 2012)

W ostatnio publikowanych katalogach aut używanych Auto Świata Hyundai i30 drugiej generacji (GD) określony jest jako jedno z najbardziej polecanych aut kompaktowych. Rzeczywiście, wydaje się, że auto jest pod każdym niemalże względem lepsze od poprzednika.

Hyundai i30
Auto jest zdecydowanie bardziej udanie stylistycznie niż pierwsza generacja

Hyundai i30 nieco urósł na długość i szerokość, jednak w sumie oferuje podobną ilość przestrzeni dla pasażerów, co pierwsza generacja. Większy o 10% jest za to bagażnik, który osiągnął w hatchbacku przyzwoitą pojemność 378 l, ale jeszcze większy postęp odnotowano w wersji kombi (528 l, a poprzednik miał tylko 415 l). Ilość miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu jest jak najbardziej wystarczająca jak na kompakt, podkreślić należy wygodne fotele.

Całkiem spory bagażnik wersji 5d – prawie 380 l

Deska rozdzielcza została zaprojektowana znacznie bardziej nowocześnie, ale jej obsługa nie jest już taka prosta jak w pierwszej generacji i30. To chyba jedyny aspekt, w którym nowszy i30 ustępuje starszemu. Nie można jednak stwierdzić, że trudno się ją obsługuje na konkurentów – po prostu z biegiem lat doszły nowe funkcje. Zegary są czytelne i ładnie wykonane, przyciski klimatyzacji duże i sympatyczne w dotyku, nieco gorzej prezentują się dużo połacie plastiku w górnej części deski rozdzielczej.

Typowy styl Hyundaia sprzed 10 lat z wysokimi kratkami nawiewu. Obsługa prosta, choć z racji wielu funkcji nie aż tak prosta jak w poprzedniku.

Silniki

1.4 16v 99-100 KM

Najsłabsza wersja, dość bezpieczny zakup, ale ma problemy z systemem zmiennych faz rozrządu i stukającymi tłokami. Przypadki rozciągnięcia się łańcucha występują rzadziej niż w poprzedniku.

1.6 MPI 120 KM

Polecana bezpieczna wersja, nadaje się do zasilania gazem. Silnik starej szkoły.

1.6 GDI 135 KM

Bardziej ryzykowany od poprzedniego, wyposażony we wtrysk bezpośredni. W początkach produkcji wpadki jakościowe z panewkami.

1.6 turbo 186 KM

Silnik stosowane w sportowych wersjach.

1.4 CRDi 90 KM

Diesel bez koła dwumasowego, ale z pewnymi problemami i z umiarkowaną dynamiką.

1.6 CRDI 110-136 KM

Najbardziej polecany diesel do Hyundaia i30. Ekonomiczny. Spalanie w mieście w granicach 6,5-7 l/100 km. Brak koła dwumasowego (w słabszych wersjach) znacząco obniża koszty eksploatacji, a moc mamy już przyzwoitą. Trzeba pilnować okresowego czyszczenia sitka w zbiorniku paliwa.

Wersję 1.6 o mocy 110 KM przygotowywaliśmy w 2024 r. do sprzedaży. Auto naprawdę sympatycznie jeździło przy niewysokim spalaniu. Na trasie minimalnie zeszliśmy do 3,6 l/100 km. Średnie spalanie na autostradzie to wydatek ok. 5 l/100 km, natomiast w mieście w zależności od warunków od 6,5 do 7 l/100 km – czyli naprawdę nieźle. Za średnie spalanie możemy przyjąć wartość 5 l/100 km.

Optymalne dieslowskie źródło napędu to wersja 1.6 CRDI o mocy 110 KM

Podwozie

Auto prowadzi się wyraźnie lepiej niż poprzednika. Wiele egzemplarzy ma na pokładzie układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania, którą można wybierać ręcznie spośród trybów: comfort, normal i sport. Tryb sportowy ma bardziej bezpośrednie przełożenie i nadaje się na trasę. Tryb comfort ułatwia jazdę po mieście, można bardzo łatwo kręcić kierownicą. Wydaje się, że na trybie normal wspomaganie na autostradzie jest zbyt silne i nie czuć dobrze co się dzieje z kołami. Zawieszenie o układzie wielowahaczowym z tyłu, daje duże możliwości, jest lepiej ustawione niż w poprzedniku i przyjemne na zakrętach. Niezłe hamulce i świetna praca skrzyni biegów (manualna).

Problemy/usterki

Jest to auto o stosunkowo małej liczbie potencjalnych usterek. Zabezpieczenie korozyjne jest o niebo lepsze niż w pierwszej generacji Hyundaia i30. Nadwozie powinno być wolne od korozji, natomiast na podwoziu może pojawiać się ona w pojedynczych miejscach. Typowe są pewne problemy elektryczne, jak przepalające się żarówki w desce rozdzielczej, szwankujące czujniki ciśnienia w kołach, awarie ledowych świateł do jazdy dziennej, awarie multimediów. Podobnie jak w poprzedniku umiarkowanie trwałe i lubiące korodować są hamulce oraz łożyska.

W naszym Hyundaiu i30 z 2015 r. doszło do awarii czujników ciśnienia w kołach oraz usterce uległ skraplacz klimatyzacji. Ponadto auto nie hamowało na jedno tylne koło, co doprowadziło do korozji tarczy hamulcowej. Wszystkie te usterki usunęliśmy w ramach serwisu przedsprzedażowego.

Zalecenia pozakupowe

  • Kontrola stanu podwozia pod kątem korozji i najlepiej jego zabezpieczenie
  • Wymiana oleju i filtrów najdalej co 15 tys. km.
  • W dieslach czyszczenie sitka w zbiorniku paliwa co drugą wymianę oleju
  • W benzyniakach weryfikacja stanu łańcucha rozrządu
  • Nie zostawianie samochodu na ręcznym hamulcu na dłużej niż 1 dzień

Nasze egzemplarze

2014/15 r. Hyundai i30 1.6 CRDI. Wyjątkowo ładny egzemplarz w pierwszym lakierze z niedużym przebiegiem jak na diesla.