Poradnik: Mazda 3 BL (drugiej generacji, lata 2009-13)

Mazda 3 drugiej generacji jest polecanym kompaktem w niezłej cenie (20-30 tys. zł). Auto weszło do produkcji w 2009 r. i było w ofercie jedynie przez 4 lata. W stosunku do poprzednika bardzo poprawiło się zabezpieczenie antykorozyjne, szczególnie nadwozia, przez co Mazdy 3 tej generacji lepiej trzymają cenę.

Bagażnik hatchbacka umiarkowanie duży, ale można go łatwo powiększyć

Jeśli chodzi o stylistykę, trzeba przyznać, że jest bardzo udana. To jeden z ostatnich „uśmiechniętych” pojazdów na rynku. Obecnie dominują raczej „złowrogie” przody samochodów, które inne chcą zjeść na śniadanie. Można wybierać pomiędzy całkiem dużym hatchbackiem o długości aż 4460 mm (czyli tyle, ile sedan klasy średniej z lat 90.) a jeszcze dłuższym sedanem (4580 mm długości), który jest całkiem udany stylistycznie, ale rzadziej spotykany. Hatchback mimo swojej długości dysponuje niewielkim bagażnikiem o pojemności 340 l (z możliwością powiększenia do 1360 l), a sedan ma niby więcej (430 l), ale na tle konkurencji również wypada słabo. Podobnie jest z miejscem dla pasażerów z tyłu – nie jest go za dużo. Dla pocieszenie dodamy, że w następnej generacji Mazdy 3 było jeszcze słabiej pod tym względem – producent zmierzał wówczas w stronę „premium”, a kompakty premium jak wiadomo nie mogą mieć za dużo miejsca z tyłu (bo nie byłoby sensu dopłacić za większy model).

Przejrzysta i przyjemna dla oka deska rozdzielcza. Kierownica świetnie leży w dłoniach.

Deska rozdzielcza jest przejrzysta, ładnie zaprojektowana i banalna w obsłudze. Wszystkie funkcje obsługuje się wygodnymi pokrętłami. Przyczepić się można do wyświetlacza komputera pokładowego, który umieszczony jest nad wentylacją i pod szybą. W słoneczne dni nic na nim nie widać, zwłaszcza we wcześniejszych wersjach monochromatycznych. Zegary w tubach całkiem czytelne, ale brak zegara temperatury cieczy chłodzącej (jest za to kontrolka). Wszystkie elementy deski rozdzielczej wykonano z twardych, ale odpornych na zużycie materiałów.

Czytelne zegary w tubach – nawiązanie do aut sportowych.
Tak wygląda czytelność wyświetlacza komputera pokładowego w słoneczny dzień. To chyba największa funkcjonalna wpadka projektantów auta.

Popularne silniki

1.6 16V 105 KM

Podstawowy silnik do Mazdy 3, którego wielką zaletą jest wysoka trwałość i bezproblemowość obsługi. Rozrząd na łańcuchu, także odchodzi konieczność okresowej wymiany. Silnik ten zapewnia przyzwoite osiągi w trasie. Na autostradzie przyjemnie pracuje do prędkości ok. 140 km/h, przy której osiąga na 5 biegu ok. 4 tys. obrotów/minutę – szybsza jazda powoduje wyraźny hałas. Przy prędkościach pozamiastowych typu 80-100 km/h silnik 1.6 jest naprawdę oszczędny: w naszych testach zużywał ok. 5,5 l/100 km. Podczas jazdy autostradą trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa w zakresie od 7 do 8 l/100 km, co także jest niezłym wynikiem. Spalanie w mieście na poziomie 8 l/100 km. Jednostka polecana raczej spokojnie jeżdżącym kierowcom, ale też nie ma się czego wstydzić (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,2 s.). Bardzo prosty serwis.

Stara dobra japońska technika: ekonomiczny, prosty, trwały i wystarczająco szybki. Bez turbo i innych dodatków.

Z takim silnikiem kupiliśmy Mazdę 3 na przełomie 2023 i 2024 r. Po serwisie auto zabraliśmy w trasę na Opolszczyznę – ponad 1000 km w 2 dni. Samochód średnio spalił 6,8 l/100 km, przy czym większość drogi pokonywaliśmy po autostradach z prędkościami 120-130 km/h. Auto bardzo dobrze sprawuje się na drogach pozamiastowych. Świetnie działa ręczna skrzynia biegów.

2.0 16V 150 DISI

Znacznie mocniejsza jednostka od 1.6. Że też producent nie przewidział czegoś pośredniego – zupełnie jak Honda w Civicu. Niezłe osiągi, jednak znacznie większe zużycie paliwa niż w 1.6. Uwaga na wycieki oleju. W autach z przebiegami powyżej 250 tys. km możliwe zwiększone zużycie oleju – wbrew obiegowym opiniom te silniki wcale nie są aż tak długodystansowe (realna trwałość to naszym zdaniem 300-400 tys. km – jak kupicie „skręcony” to może być krucho).

1.6 diesel 109-115 KM

Diesel z koncernu PSA, dość awaryjny po przebiegu 200 tys. km, ale za to dobrze znany. Psują się turbosprężarki oraz awaryjny jest napęd drugiego wałka rozrządu; typowe jest rozciągnięcie łańcuszka spinającego oba wałki rozrządu. Znacznie lepsze jest wersja 1.6 8V o mocy 115 KM z paskiem rozrządu.

2.2 diesel 150-185 KM

Mocny diesel Mazdy wymagający fachowego serwisu, wadliwe pompy oleju.

Jazda

Mazda 3 drugiej generacji ma sportowe geny i dość sportowo zestrojony układ jezdny. Zawieszenie pozwala na dużo w ciasnych zakrętach, a jazda tym autem to sama przyjemność – przynajmniej w wersji hatchback. Układ kierowniczy przyjemnie bezpośredni, szybko reagujący. Świetnie działanie ręcznej skrzyni biegów i dobre hamulce. Pod tym względem auto jest naprawdę dobre!

Problemy/usterki

Poza korozją, której i tak jest znacznie mniej niż w poprzedniku, Mazda 3 drugiej generacji ma stosunkowo niewiele bolączek. Typowo dla Mazdy niezbyt trwały jest alternator. W autach z przebiegiem powyżej 200 tys. km pojawiają się luzy na przekładni kierowniczej oraz na wahaczach. Silniki benzynowe nie wymagają wiele troski, zwłaszcza motor 1.6

Zalecenia pozakupowe

  • Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia i profili zamkniętych (najlepiej powtarzać co 2 lata)
  • Wymiana oleju w silniku najdalej co 15 tys. km, a w dieslach najlepiej co 12 tys. km.
  • Nie zostawianie samochodu na ręcznym hamulcu na dłużej niż 1 dzień (hamulce lubią się zapiekać)
  • Regularne użytkowanie auta (po deszczach hamulce mogą korodować)

Oferowane u nas Mazdy 3 BL

2009 rok 1.6 benzyna 173 tys. km, sprowadzony ze Szwajcarii.