Opel Vectra C

Poradnik: Opel Vectra C (2002-08)

Opel Vectra ostatniej generacji pojawił się w 2002 r. Auto dość radykalnie zrywało z obłą stylistyką poprzednika i miało otwierać nowy rozdział w historii producenta. Inna sprawa, że tych nowych rozdziałów Opel otwierał bardzo dużo, co rusz zmieniając koncepcję swoich aut (patrz Insignia). Mimo znaczącej zmiany designu na ostro-kanciasto-czołgowy Vectra pozostała przystępnym cenowo samochodem klasy średniej. Utrzymano w produkcji trzy wersje nadwoziowe: sedana, liftbacka oraz dużo większe kombi (4,8 m długości), które charakteryzowało się ogromnymi możliwościami przewozowymi (bagażnik 530-1850 l). Obecnie najmniej spotyka się chyba liftbacków. Kombi było chętnie wybierane przez rodziny, sedana często kupowały firmy dla pracowników. Liftback był za to chyba najprzyjemniejszą dla oka wersją auta.

Opla Vectrę zmodernizowano w 2006 r. Samochód otrzymał wówczas nowy przód, zderzaki, zmieniono także lampy tylne, elementy wnętrza, wzmocniono niektóre silniki.

Późna wersja auta z 2008 r.
Wersja kombi skrywa ogromny bagażnik

Samochód wyróżnia się bardzo pojemnym wnętrzem oraz specyficzną deską rozdzielczą utrzymaną w chłodnym stylu (podobnie jak zresztą Astra H). Z pewnością nie każdemu ten design przypadnie do gustu. Sama koncepcja deski nie jest zła, podobnie jak materiały użyte do jej wykonania. Denerwują trochę liche przyciski i pokrętła klimatyzacji, w dodatku nisko umieszczone – mimo to obsługa klimatyzacji jest dość łatwa. Warto zauważyć duże kratki nawiewów z rozbudowaną regulacją dwóch pokręteł na każdą kratkę. Zegary są czytelne, natomiast wiele osób narzeka na „diabelskie” elektroniczne kierunkowskazy, które „wyczuwają”, czy chcemy na krótko, czy na długo wrzucić kierunkowskaz. W praktyce dochodzi do wielu pomyłek i trudno się do tego przyzwyczaić.

Specyficzna, ale dość prosta w obsłudze deska rozdzielcza.
Kierunkowskazy Vectry – nie łatwo się do nich przyzwyczaić…

W samych superlatywach można określić wielkość bagażników wszystkich odmian oraz ilość miejsca dla pasażerów z tyłu – jest to naprawdę przestronne auto. Z założenia miało częściowo zastąpić Omegę, stąd znaczne wymiary auta oraz zapożyczenie silników z Omegi.

Silniki

1.6 100-105 KM

Uchodzi za dość trwały, ale zbyt słaby do Vectry. Nie mieliśmy przyjemności jeździć, także trudno się wypowiedzieć. Po większych przebiegach można konsumować sporo oleju.

1.8 122-140 KM

Według wielu opinii optymalna jednostka do napędu Opla Vectry, zwłaszcza w mocniejszej wersji. Obie wersje są podatne na awarie elektroniki sterującej – mało warsztatów, które potrafią rozwiązać problem. Poza tym można liczyć na umiarkowane spalanie i względnie niezłe osiągi (10,7 do 11,2 s. do setki). Po dużym przebiegu (ponad 300 tys. km) silniki te lubią brać olej. Średnie spalanie to od 8 do 8,5l/100 km.

Silnik 1.8 o mocy 140 KM uchodzi za optymalne źródło napędu do Vectry pod kątem ekonomiki, osiągów i trwałości

W 2024 r. zakupiliśmy Opla Vectrę 1.8 kombi z dość niewielkim przebiegiem, który miał tę przypadłość, że czasami nie odpalał. Po jakimś czasie przestał w ogóle odpalać. Winna była elektronika komputera sterującego pracą silnika, która wymagała zaprogramowania od nowa. Jak się okazało, była to dość droga naprawa.

2.0 turbo 175 KM

Bardzo polecany silnik do Vectry. Trwały, mocny, dość rzadko spotykany i paliwożerny.

2.2 147-155 KM

Benzyniak z bezpośrednim wtryskiem. Zupełnie nie wiadomo, po co go kupować, bo mocy ma tyle, co 1.8, a spalanie i akcyza (jeśli sprowadzany) – wyższa. Prawie wszystkie egzemplarze Opla Vectry z tym motorem, jakie widzieliśmy na aukcjach, miały jakiś problem z silnikiem. Znane są przypadki zbierania się nagaru na zaworach. Średnie spalanie w okolicach 9l/100 km.

2.8 V6 230-280 KM

Jednostka spotykana w sportowych wersjach Vectry (najmocniejsze to OPC). Bardzo dobre osiągi, wysokie spalanie (średnio 10-11 l/100 km). Trwałość w normie.

3.2 V6 211 KM

Silnik z Omegi, dostępny w Vectrach przed liftingiem. Zapewnia dobre osiągi (przyspieszenie do 100 km/h w 7,5 s.), pali średnio ok. 10 l/100 km. Przyzwoita trwałość, jednak jest rzadko spotykany na rynku.

1.9 CDTI 100-150 KM

Popularny fiatowski diesel wywodzący się jeszcze z lat 90. Jednostka bardzo trwała, żywotna (wytrzymuje przebiegi rzędu 500 tys. km, nie trzeba się obawiać wysokich przebiegów), jednak ma kilka wrażliwych punktów. W miarę upływu lat zdarzają się problemy z EGR, klapami w kolektorze ssącym, turbinami i pompami wysokiego ciśnienia. Zalecane dokładne sprawdzenie silnika przed zakupem, a potem regularny serwis. Średnie spalanie rzędu 6l/100 km.

2.0 DTI oraz 2.2 DTI 101-125 KM

Stare oplowskie diesle jeszcze z Vectry B. Mają wtrysk bezpośredni. Głośne i bardziej paliwożerne od 1.9 CDTI, ale podobno względnie trwałe. Spalanie rzędu 6,5l/100 km

3.0 CDTI 177-184 KM

Niezbyt udany sześciocylindrowy diesel konstrukcji V6 Isuzu. Osiadanie cylindrów. Spalanie na poziomie 7l/100 km średnio.

Jazda

Układ kierowniczy i zawieszenie Opla Vectry nastawione jest raczej na relaksującą jazdę bez sportowych ambicji. Wielowahaczowe zawieszenie daje dość spore możliwości szybkiej jazdy na zakrętach, natomiast układ kierowniczy jest powolny. Stosunkowo wysoki komfort jazdy. Skrzynia biegów manualna mogła by pracować lepiej, jak na ten segment aut przystało.

Trwałość

Z biegiem lat Opel Vectra cierpi na coraz więcej przypadłości. Pierwszy rozdział dotyczy elektryki: tu często zdarzają się problemy z działaniem klimatyzacji, centralnego zamka – w szczególności tylnej klapy. Kolejno, zawieszenie: z tyłu jest skomplikowany układ wielowahaczowy, który na polskich drogach względnie szybko się poddaje. Zabezpieczenie korozyjne jest o niebo lepsze niż w poprzedniku i w sumie niezłe na tle konkurencji (Ford Mondeo, VW Passat), ale zdarzają się miejsca z rdzą (tylna klapa w kombi) i w podwoziu (wszystkie wersje). Umiarkowanie trwały układ wydechowy. Problemy z maglownicami. Reasumując, trwałość Vectry C należy ocenić na 4. Dużo awarii, ale najczęściej drobnych. Przede wszystkim trzeba sprawdzić stan silnika, bo mało jest tutaj jednostek odpornych na zaniedbania serwisowe.

Awarie elektroniki sterującej to norma.

Nasze egzemplarze:

Opel Vectra C 1.8 Caravan, czyli kombi. Samochód zakupiony w 2024 r. z niewielkim przebiegiem jak na duże kombi (190 tys. km) i awarią komputera sterującego pracą silnika. Naprawiony i wystawiony na sprzedaż.